Wednesday 15 March 2017

Doa Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan Melimpah Ruah

Sebelum saya mulakan penulisan, saya mohon maaf sebab lambat share posting saya ni, harini bz menguruskan beberapa stok yang baru sampai. Alhamdulillah. baru settle & dah agihkan untuk post out esok. Alhamdulillah Allah mudahkan segala urusan.
.
Terima kasih kepada sahabat BB yang tak henti send positive energy. BB doakan anda semua di limpahi rezeki yang besar besar. Rezeki yang tak disangka sangka. Allahumma Aminn.. Tak sangka juga seawal jam 7 malam, posting pertanyaan saya tu dah pun cecah 400 likes. Idea pun laaju je datang + energy positif yang luar biasa. Walaupun hari Ahad.
.
Oraitt saya sambung topik ni sebelum saya lebih kelaut merepek jer kann..hehehe.
.
Doa supaya cepat kaya seperti Nabi Sulaiman tentu semua orang menginginkannya. Tanya orang sebelah: Betul ke betul?
.
Kita tahu Nabi Sulaiman as adalah salah seorang Nabi yang dilimpahi kekayaan melimpah ruah yang belum pernah ada sebelumnya. Selain itu Nabi Sulaiman as juga dikurniakan dengan pelbagai mukjizat dan salah satu antaranya ialah dapat memahami bertutur dan memahami bahasa haiwan.
.
Ketika tu Nabi Sulaiman menjadi penguasa yang diwarisi dari nabi Daud as. Dari manusia, jin sampai haiwan pun tunduk dengan perintah Nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman diberi kuasa oleh Allah SWT untuk memerintahkan jin-jin dalam membangun bangunan dan memindahkan singgasana ratu Saba’. Dan mengajak ratu Saba’ untuk beriman kepada Allah dan meninggalkan agamanya terdahulu iaitu menyembah matahari.
.
Doa Nabi Sulaiman untuk kekayaan ini juga diabadikan dalam al-Qur’an Surat Sod ayat 35 (ayatnya seperti attachment di bawah) sebagai berikut:
.
Yang bermaksud : "Wahai Tuhanku, Ampunkanlah kesilapanku, dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi". (Surah Sod: 35)






Allah menkabulkan doa Nabi Sulaiman, dengan memberikan anugerah dan pengetahuan yang besar serta melimpahkan kekuasaan yang besar dan pemerintahan yang besar serta kuat atas 
Nabi Sulaiman as. Dalam ayat-ayat yang menceritakan kehidupannya, berbagai perincian mengenai kekayaan, pemerintahan, dan bagaimana dia menggunakan pengetahuannya telah disampaikan.
.
Dengan limpahan anugerah yang Allah beri tu, membuatkan Nabi Sulaiman as semakin bersyukur Allah SWT. Syukur Nabi Sulaiman ketika dipuncak kejayaan di luahkan kedalam doa Nabi Sulaiman:
.
Maksudnya: Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman (mendengar) kata-kata semut itu. Dan dia berdoa: "Wahai Tuhanku, berilah daku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu ke dalam golongan hamba-hambaMu yang soleh".
(Surah An Naml: 19)



.
Penjelasan doa Nabi Sulaiman di atas:
Doa di atas elok dibaca agar kita mendapatkan ilham untuk mensyukuri nikmat serta dimasukkan ke dalam golongan orang-orang yang beramal soleh di dunia hingga kemudian mendapatkan kebahagiaan di dunia dan akhirat. Doa tersebut pula yang dibaca Nabi Sulaiman a.s. yang kaya raya tidak ada bandingannya.
.
Hikmah Doa Nabi Sulaiman Untuk Kekayaan
Jika Anda sudah dilimpahi rezeki oleh Allah, jangan lupa untuk mensyukurinya. Serupa dengan Nabi Sulaiman yang sangat mensyukuri kurniaan Allah kepadanya. Rezeki, kemasyhuran dan kejayaan adalah ihsan dari Allah untuk menguji kita apakah kita bersyukur kepada Allah atau lagho/mengingkarinya. Cakap kat orang sebelah: Yeop Jangan lupa bersyukur Yeop!! Hihi.
.
Kadang orang suka sebut tanpa sedar. Sebut apa tu? Perasan tak kadang ada yang suka sebut gini, “Kejayaan ini adalah hasil kerja kuat ku”. Takutnyaaa bila ustaz cakap, Orang seperti ni lah yang tak akan kekal kejayaannya.. On & Off je kejayaan dia tu. Ada juga yang tertahan tahan je kejayaan dia tu. Sebab apa ek?? Haa ustaz cakap, sebab tak bersyukur/kurang bersyukur. Sebaiknya ayatnya macam ni: “Kejayaan luar b iasa ni adalah dari Allah agar kita selalu mensyukurinya”.
.

.
Ehem-ehem.. Sudahkah Anda bersyukur hari ini? Mari kita syukuri sekecil apapun nikmat yang kita terima. Karena dengan bersyukur, maka Allah akan menambah nikmat kita. Itulah janji Allah yang pasti ditepati. Uitsss. dapat ilmu pun kene bersyukur juga taw taw. Hihi. Nunite sahabat. Maaf atas kelewatan sharing posting doa ni. Jom amalkan apa yang baik baik.. apa yang tak baik kita tukokan jadi baik. Tanya orang sebelah: Boleh ke boleh? kikiki
.
ANDA KAYA & BERJAYA. Moh ler klik klik share link blog (say no to copy paste 😒)



 WithLove 😘
#EidaHasan
#FounderEHPS
#EHPSdihati

1 comment: