Monday 23 January 2017

TIPS EIDA HASAN : BISNES UNTUK KAYA

Bismillah.. Alhamdulillah.. harini saya berjaya melapangkan masa untuk berinfaq elmu apa yang saya ada dan tahu dan dah apply.
.
Syukur Alhamdulillah. Rezeki semakin lancar dan deras dan sentiasa penuh dan sentiasa semakin bertambah. Alhamdulillah. Terima kasih Allah.
.
Ok. Harini dengan rasa gembira dan muka sinyumm, saya ingin berkongsi sebab rata-rata yang personal mesej saya cerita kisah sedih. Kisah kesusahan. Kisah perlu duit. Kisah nak kaya, kisah yang tak best dan sedih teramat sedih. Namun tiada tindakan. Bila ditanya apa tindakan yang dah di ambil? Katanya tak ada sebab tak tahu. LOST. Sebab tak ada orang nak ajar.
.
"If you are not doing what you love, You are wasting your time" ~ Billy Joel
.

Subhanallah. Tahukan sahabat-sahabat, bahawa saya dulu pun pernah susah. melalui zaman kejatuhan, melalui zaman kesempitan, ditipu ratusan ribu oleh supplier, ditipu dengan sahabat yang mengambil kesempatan atas kepercayaan beribu ribu RM.
.
Namun, demi BIG WHY iaitu anak-anak saya yang masih kecil, saya bangkit dan pada ketika itu juga tak ada siapa yang membantu melainkan jiran-jiran dan adek adek yang beri kata semangat semata. Kata-kata yang minta saya supaya sabar dan doa banyak-banyak.
.
Ketika tu tak ada yang nak bimbing. Jalan macam mana yang perlu saya ikut untuk berjaya. Tapi semuanya bergantung macam mana tindakan kita. Jangan kita terlalu berharap kepada individu melainkan berharap pada Allah.
.
Sedari dulu saya saaangat minat dengan bisnes. Walau sering jatuh tersungkur dan ditimpa tangga namun saya tidak pernah kenal erti serik dan tidak jemu mencuba lagi dan lagi dan lagi. Kerana apa?? Kerana saya betul-betul minat dengan bisnes. Jadi, macam-macam jenis bisnes saya ceburi.
.
Bila kita minat, kita tak akan rasa satu tanggungan atau kesusahan. Kita tak akan anggap bisnes tu satu bebanan buat kita. Jadi kita tak rasa itu satu paksaan. Namun kita harus usaha dan push diri utk lebih maju ke depan. Bukan duduk maintain diam diam tunggu duit jatuh dari langit je gitu. Kita kene fikir sesuatu untuk lebih maju ke depan bukan buat benda yang sama saje. Kalau tak ada pembaharuan, macam mana nak ada kemajuan dalam bisnes kann? tanya orang sebelah: Clear tak sekarang?
.
Jadi kita harus minat dulu. Kalau lom minat. Kasi minat dulu. Jatuh cinta dengan bisnes yang kita buat dulu. Yang jual produk orang, jual seolah-olah produk tu produk kita bukan produk orang lain. Jangan kita buat bisnes sebab ikut ikutan. Bila kita tenguk org lain maju buat bisnes A, kita pun buat bisnes A.
.
Sedangkan kita tak minat pun. Orang buat biz tu sebab orang tu minat & kerana ikut ikutan ni lah bila hasil kita tak capai sama dengan orang lain. Kita tak pasal-pasal nak main biola. Faham ke faham?
.

Share LINK BLOG kalau sayang saya. Ouchhh!!.

psstt: Ariana Exclusive (Amirah mix shawl macam yang saya & adek saya pakai ni) tengah offer sekarang tau.

Jejomss cuci mata jomss.. While stock last giteww.

Kredit to :
#FounderEHPS
#EHPSdihati
#Inspirasi

No comments:

Post a Comment