Tuesday 21 March 2017

5 Makanan Yang Membekalkan Tenaga Ketika Berpuasa

Mesti ramai yang tengah dok pulun ganti puasa tahun lepas kan. Pasal bulan Ramadan kan hanya tinggal beberapa bulan sahaja lagi dan umat Islam seluruh dunia akan menunaikan ibadah puasa ini selama sebulan. Jadi, di awal-awal bulan Ramadhan semestinya ramai yang akan berasa lesu dan tidak bertenaga maklumlah puasa hanyalah sekali setahun.

Jadi untuk mengelakkan badan berasa tidak bertenaga sepanjang bulan Ramadan korang perlu mengambil makanan yang memberi tenaga yang cukup dan berkhasiat. Di sini admin ingin kongsikan beberapa makanan yang boleh korang makan ketika sahur supaya badan kekal hidrat.


1. Tembikai



Just tembikai ketika berbuka sangat menyegarkan dan menghilangkan dahaga. Vitamin C yang tinggi di dalam tembikai meningkatkan sistem imunisasi dalam badan.
 

2.Granola


Granola bagus untuk jantung dan mengurangkan kolestrol dalam badan tetapi ia juga member tenaga yang berpanjangan. Korang boleh makan granola bersama susu rendah lemak, hirisan kurma dan madu semasa sahur.


3. Jus Susu Kurma



Kisarkan kurma yang telah direndam di dalam air panas bersama setengah kotak susu segar dan beberapa ketul ais. Boleh ditambahkan madu untuk rasa manis semula jadi.



4. Roti Serat




Korang boleh makan roti serat bersama dengan hirisan pisang dan juga mentega kacang ataupun kegemaran ramai Nutella.


5. Madu



Air madu bersama perahan lemon dapat membantu menghilangkan dahaga dan membantu pencernaan dan detoksifikasi.




Akhir sekali

6. MOCHA




Segar dan ceriakan hari korang dengan MOCHA ni...
Insha Allah kekal bertenaga sepanjang berpuasa nanti.


Pastikan korang mengambil makanan yang berkhasiat untuk memberi tenaga sepanjang hari.

Wasap HQ 011-21663769

atau klik TAB NEGERI untuk cari pengedar/stokis yg berdekatang dgn korang.

No comments:

Post a Comment