Tuesday 24 January 2017

INSPIRASI: Dato’ Hussamuddin Yaacub

Beliau adalah pengasas syarikat Karangkraf. Iaitu syarikat yang fokus pada beberapa industri macam penerbitan, percetakan dan macam macam lagi.
U olls percaya tak.. Jualan Karangkraf setahun 500Juta?? MasyaaALLAH.
Hebat sangat kan kan?. Luar Biasa Habisss!
.
Antara rahsia bisnes beliau berkembang ialah :-
.
1) Jalan PINTAS itu jalan SESAT.
.
Dalam bisnes, tak ada jalan pintas. Yang ada, kerja keras dan bertindak pantas.
.
Jadi u alls, jangan harap sangat nak ada keajaiban berlaku. Kalau tak berapa nak rajin, kalau tak berapa nak berjaya tu.. jangan nak sentap sangat la yea. hik hik.
.
2) Ibu bapa yang membentuk karakter bisnes anak.
.
Ibu dan bapa yang bertanggungjawab membina karakter anak sebagai seorang usahawan. Pensyarah dan orang lain hanya memberikan ilmu. Kadang pensyarah pun tak pernah bisnes. Semata rujuk buku dan text aje. Habis tu camno anak didik nak berjaya kan? cakap kat orang sebelah: Habih camno?
.
3) Islam adalah panduan orang bisnes.
.
Bila kita berpegang pada agama, kita tak akan terlalai, cepat-cepat SWITCHHH!
.
4) Kalau lambat buat, pasti lambat dapat. (Slow action, Slow results).
.
Ibu beliau mengajar sejak kecil. Apabila buat kerja, buat cepat-cepat. Dalam erti kata lain, FAST ACTION, FAST RESULTS. SLOW ACTION, SLOW RESULTS.. TERHEGEH-HEGEH ACTION, TERHEGEH-HEGEH RESULTS. IT'S NOW OR NEVER. Mohon jangan sentap sahabat.
.
5) Biasakan diri untuk berdisiplin.
.
Jangan sekadar follow up. Tetapi follow through. Baru berhasil.
.
6) Al-Quran sentiasa sedia membantu.
.
Hidup kita lebih indah dan berjaya apabila mengikut ilmu dalam kitab Al-Quran. Jadikan Al-Quran sebagai rujukan dan panduan. Setting dalam kepala, kita bisnes untuk bantu orang lain. Bila kita kejar agama, rezeki akan ekori kita. Rezeki ni semua milik ALLAH. Alhamdulillah.
.
7) Berkuli untuk bisnes sendiri.
.
Semasa mula-mula berniaga, saya buat semua sendiri. Itu adalah makna disebalik Usaha”one”. Belajar berdikari terlebih dahulu. Kalau kita nak gapai kejayaan, kene belajar untuk susah dulu. Bersusah-susah dahulu, bersenang-senang kemudian.
.
8) Rahsia Karangkraf ramai pelanggan.
.
Biar bos yang layan pelanggan. Pelanggan akan ingat dan suka sampai bila-bila. Betul ke betul? hehehe. Sahabat yang pm kat personal fb ni memang saya yang reply. hehehe.
.
9) Pekerja bukan hamba abdi.
.
Jangan ambil pekerja untuk dijadikan kuli batak. Jadikan stafF kita sebagai sahabat bukan orang luar cuma perlu sikit disiplin dan sikit ketegasan je. Tak caya tanya staff saya, saya layan diorang macam mana. Hikhik.
.
10) Biar pekerja faham tugas sebenar mereka.
.
Bahagikan skop kerja dengan jelas kepada para pekerja.
.
11) Lihat kebaikan, tutup keburukan.
.
Lihat kebaikan orang lain, upgrade kebaikan itu. Kemudian tutup mata supaya tidak melihat kelemahan. Fikir perkara yang positif dan selalu bersangka baik. InshaaALLAH hanya yang baik-baik yang akan dekat dengan kita.
.
12) Lahirkan pemimpin dalam organisasi.
.
Buat bisnes dan bangunkan pemimpin. Jika seorang pemimpin dalam organisasi mampu hasilkan RM5 juta setahun, bagaimana jika kita ada 10 pemimpin? Helloo.. Kalau susah nak kira, tekan kalkulator. Ekekekeke.
.
13) Memimpin dengan menjadi contoh terbaik.
.
Membina pemimpin adalah menerusi contoh-contoh akhlak. Jangan biarkan orang melakukan kesilapan, kene cepat-cepat betulkan. Supaya tak akan lakukan lebih kesilapan.
.
14) Niat itu mesti, hasil itu pasti.
.
Niat adalah permulaan, hasil adalah pengakhiran.
.
Semoga bermanfaat. Belajar, tiru dan amalkan secepat mungkin. Saya doakan anda semua kaya berjaya jutawan dunia akhirat. Amenn.
.



Kredit :
#eidahasan #FounderEHPS #EHPSdihati #Inspirasi

No comments:

Post a Comment