Monday 30 January 2017

KUASA SYUKUR ~ The Law of Attraction (PART 1)

Alhamdulillah masih ada lagi yang nak baca sharing ilmu saya malam ni. hehe. Ingat dah ramai yang tidur, risau juge kalau syok sendiri sharing tapi takde orang nak baca. Hiks hiks.
.
Actually malam ni saya nak share topik 'diamond' bagi saya. Penting kuasa syukur ni sebab kalau tak kuasai, kadang usaha macam nak gila dan raaaamai yang dah mula separuh jalan lepas tu semangat on and off. Nak tahu punca kat mana? Puncanya kat dalam topik yang saya nak share kat bawah ni.
.
Terlalu panjang sebab saya ni jenis selalu bagi huraian terlalu padat & nak orang faham bebetul. Jadi saya akan pecahkan kepada beberapa BAB atau PART. Malam ni saya masuk PART 1 dulu la. Risau pulak kalau saya bagi full swing kan ada yang tidur malam ni kepala berasap. Kalau tak pun tak leh tidur terus. Hiks hiks.
.
Mentor saya pesan, nak bagi ilmu, bagi betul betul. Bukan macam bagi acah acah.Jangan risau. Lagi baaanyak ilmu bagi kat orang, lagi baaanyak ilmu tetiba dapat. Bukan turun dari langit tau. Kadang rezeki dapat FREE class atau FREE coaching dari MENTOR VVIP. Orang lain nak Coaching dengan MENTOR VVIP ni bayar puluh ribu beb. Kalau dapat FREE? Amacam? Sujud syukur beb. Alhamdulillah. Tu la namanya rezeki Allah. Rezeki Allah kan tak pernah salah alamat. Tiba masa, pasti dapat. InshaaAllah.
.
Oraitt, kita masuk pada main topik kita malam ni, "The Law of Attraction" atau hukum tarikan atau tarik menarik (wah gitew. Tarik menarik katanya).
.
Ok, hukum tarikan ni memang ramai yang kurang jelas dan kurang faham sebab tu lah raaaamai sahabat yang pm inbox saya tanya macam macam soalan cepu cemas. Antara soalan yang saya dapat yang macam ni:
.
"sis eida, saya dah buat itu dan ini, Kenapa masih belum berjaya?"
.
"sis eida, saya dah buat macam yang sis eida pesan. Kenapa saya masih belum berjaya..?"
.
"sis eida, kenapa saya susah sangat nak berjaya sedangkan ramai yang amalkan boleh berjaya macam sis eida? mana silapnya pun saya tak tahu.."
.
Dalam banyak-banyak soalan tu, jawapannya ada dalam topik ni. Haaaa. ni laaa masalahnya. Hmm.. kenapa saya kata ini masalah? Sebab, dari ayat soalan-soalan itu pun dah boleh nampak dah penolakan minda secara tak sedar. Kurang yakin pada diri, sabotaj diri, perasan tak? perasan tak? Kita yang baca tu pun terasa kolam jiwa kita plak bocor, pecah, tiris, rasa kureng semangat, lemah longlai jiwa. Maknanya ada something yang tak sempurna kat situ. Tanya orang sebelah: Haaa perasan tak ni?
.
Kenapa saya kata macam tu? Sebabbbb, dalam minda pun dah kurang yakin dengan diri sendiri. Jika kita sendiri kurang yakin, macam mana kita nak harapkan rezeki jatuh dari langit. (E'ehhh ada ke rezeki jatuh dari langit? Kikiki setahu saya laa.. yang jatuh dari langit ni air hujan, embun, meteor.. ada lagi ke lain-lain yang jatuh dari langit ek? hiks hiks)
.
Macam mana pula kita nak harapkan Allah beri dan beri dan beri kepada kita. Kuasa syukur tu kurang. Sepatutnya, dapat banyak syukur, dapat sikit syukur, tak dapat langsung pun kena syukur juga beb. So, palling utama, tukarkan ayat yang negatif tu kepada ayat yang positif dan letakkan sepenuh kepercayaan kepada Allah. Itu sebaiknya. Dia sebaik-baik pemberi rezeki. Dia baru nak duga sikit derrrr. Belum duga kaw kaw lagi. Kalau duga kaw kaw kang ada pulak yang hilang pedoman. Silap silap ada yang terjun bangunan. Uishhh. Nauzubillah.
.
Biasanya yang ada masalah short kat mana-mana yang akan ambil jalan end up 'matikan diri sendiri'. Persoalannya adalah, adakah dengan cara 'matikan diri sendiri' tu, masalah tu settle? Tak kan? masalah tetap akan jadi masalah. Silap-silap, waris kita yang tinggal pulak yangn kene menanggung masalah tu. Cakap kat orang sebelah: Kesiannn. Betul ke betul?
.
Haa tenguk. Saya baru mukaddimah je dah nak masuk 3 page. Kalau saya sambung pepanjang sket lagi ni mau ada tertido teruih nih. E'ehh betul ke tu? Hihi. Apa-apa pun, harus ingat dan pasakkan dalam minda. Allah Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Apa yang sudah di atur, itu yang baik buat kita. Selagi dalam kepala kita ni asik duk risau bab rezeki (yang sebenarnya urusan rezeki ni urusan Allah. Kita kene doa lebih-lebih dan YAKIN sepenuh hati. Tu je).
.
Percaya ke ni? Haaa.. mesti ada biawak dalam hati tu cakap: Biar betik Eida Hasan ni. Ada ke cakap tak yah usaha. Hello hello. Bukan takyah usaha. Kita berdoa, buat amalan-amalan MURAH REZEKI tu juga usaha taw. Usaha supaya ALLAH nampak kita. InshaaAllah bukan KUASA MAGIC. Tapi kuasa ALLAH yang Maha Agung. Wallahualam.
.
So, kuatkan minda dan jiwa. Percayalahh. Jika kita redha pada sesuatu. Maka Allah pasti akan hadirkan sesuatu yang indah. Perkara rezeki ni saaangat subjektif, kadang kalau kita fikir mau 48 hari 48 malam tak habis lagi nak fikir. Sebab tu jangan fikir tertalu dalam. Setting dalam minda kita ni, semua aturan rezeki kita ni Allah dah atur kemas.
.
Ada orang usaha tak kuat pun NAMUN segala baaanyakkan masa untuk buat solat2 sunat. Sunat dhuha pun sampai 8 rakaat. kadang settle ngaji surah Al Waqiah x 7 kali (banyaakk masa dia kann?), tup tup pelanggan bank in duit. Bukan buat sale gedegang sangat pun. Haa. kuasa doa dan kuasa tarikan ni laa jawapannya. E'ehhh u olls clear tak ni? takpe takpe. tunggu PART 2 ea. kalau saya terangkan malam ni, berasap nanti kepala u olls. Hihi.
.
Belajarlah bersyukur ketika mendapat keuntungan dan belajarlah tersenyum ketika menghadapi kerugian. Hidup ibarat roda, adakalanya kita di bawah, adakalanya kita di atas, bersyukurlah kerana kita masih dapat meneruskan kehidupan.
.
~ nanti saya sambung lagi yea.. tungguuuuu!!.. keep on sending energy positive pada saya yea.. saaayangg semua.
.
Wouppsss!. Ada yang nak join geng family KEHPoCi JUTAWAN 769 (Kelab Eida Hasan positive Circle) di telegram? Peluang untung ada dalam group dann direct soal jawab jika ada soalan dan saya akan jawab dalam group juga. Bukan group menjual. tapi group positive circle. Sharing sharing ilmu. Dan pelluang untuk berkenalan dengan lebih dekat. InshaaAllah.
.
link KEHPoCi JUTAWAN 769 :
https://t.me/joinchat/AAAAAEF0IEwOEYkSHCulSg
.
Mudah-mudahan Allah mudahkan segala urusan. Group tu saya belum mukaddimah apa-apa lagi. Saya tungu raamai sket laa baru seronok nak sharing. InshaaAllah saya cuba buat yang terbaik.
.
#FounderEHPS #EHPSdihati #FamilyKEHPoCi #ThePowerOfSyukur #anakdidikdrazizanosman


No comments:

Post a Comment