Sunday 3 December 2017

TIPS BB EIDA: BISNES UNTUK KAYA

Bismillah. Alhamdulillah. Harini Bb berjaya melapangkan masa untuk berinfaq elmu apa yang Bb ada dan tahu dan dah apply. 
.
Syukur Alhamdulillah. Rezeki semakin lancar dan deras dan sentiasa penuh. Sentiasa semakin bertambah. Alhamdulillah Terima kasih Allah.
.
Ok. harini dengan rasa gembira, Bb ingin berkongsi, sebab rata-rata yang personal mesej Bb cerita kisah sedih. Kisah kesusahan. Kisah perlu duit. Kisah nak kaya. Kisah yang tak best dan sedih teramat sedih.
.
Namun... tiada tindakan. Komplen pandai. Berderet komplen. Baanyak sangat cakapnya tu. Gedegang gedegung. Bila Bb tanya apa tindakan yang dah di ambil? Katanya tak ada tindakan. Sebab tak tahu nak buat apa. Itu tak tahu, ini tak tahu. Semua tak tahu.
.
Bila Bb tanya lagi kenapa? Jawapannya simple. Sebab tak ada orang nak ajar.
.
Allahu. Yang nak belajar tu diri sendiri kan? Yang kata nak kaya tadi tu diri sendiri kan? Jika tak tahu, maka kene cari tahu atau menuntut ilmu atau korek ilmu proven. Bukan dah tak tahu terus tak tahu je.. Saaammmmpai la bila bila begitu je la. Orang lain yang rajin dah sampai planet zuhal dah. Siap dah berkenalan dengan alien kat planet lain, kita masih lagi kat kerak bumi. E'ehh Bb bebel ni paham ke faham? Hehehe. Tetiba pepetang ni bebels. Ok leteww.. hihi. Janji kol 8 malam. Ni 5 petang dah terluah semua bebelan Bb. Hikhik.
.
Orang yang harini berjaya, bukannya keluar dari perut mommy, terus leh main teng teng tau. Hihi. Semua akan lalui fasa yang sama. Bezanya kerajinan je la. Semua lalui fasa kelahiran, lepas tu mengensot, lepas tu merangkak, lepas tu tatih tatih, lepas tu jalan jatuh bangun, lepas tu dah leh jalan slow slow, jalan laju, berlari, lepas tu lari laju laju,, lepas tu leh lompat lompat bintang. Semuanya ada fasa masing masing.
.
"If you are not doing what you love, You are wasting your time" ~ Billy Joel
.
Subhanallah. Tahukan sahabat sahabat, bahawa Bb dulu pun pernah susah. Melalui zaman kejatuhan. Melalui zaman kesempitan. 


.Image may contain: 3 people, people smiling, people sitting and close-up
Namun. Cepat cepat Bb bangkit dan ketika itu juga tak ada siapa yang membantu melainkan beri kata semangat semata. Kata kata minta kita terus sabar dan terus berdoa. Tak ada yang nak bimbing ketika tu. Macam mana nak berjaya. Tapi semuanya dari hati (bersihkan hati) dan macam mana tindakan kita..
.
Sedari dulu Bb saangat minat dengan bisnes. Walau sering jatuh tersungkur dan ditimpa tangga namun Bb tidak pernah kenal erti serik dan tidak jemu mencuba lagi dan lagi dan lagi. Kerana apa?? Kerana Bb betul-betul minat dengan bisnes. Bila kita minat. kita tak akan rasa satu kesusahan. Kita tak akan anggap bisnes tu satu bebanan buat kita.
.
Jadi kita tak rasa itu satu paksaan. Namun kita harus usaha dan push diri untuk lebih maju ke depan. Bukan duduk maintain je gitu sesambil control ayu & fefeling gud gud je. Kita kene fikir sesuatu untuk lebih maju ke depan. Bukan buat benda yang sama saje. Kalau tak ada pembaharuan. Macam mana nak ada kemajuan dalam bisnes kann? Clear tak sekarang?
.
Jadi kita harus minat dulu. Kalau lom minat. Kasi minat dulu. Jangan kita buat bisnes sebab ikut ikutan. Bila kita tenguk orang lain maju buat bisnes A. kita pun buat bisnes A. Sedangkan kita tak minat pun & kerana ikut ikutan ni lah bila hasil kita tak capai sama dengan orang lain, kita tak pasal-pasal nak main biola bawah pokok togey. (Haha muat keteww nak masuk bawah pokok togey tu? Siap bawak biola lagi tu. Hikhik.. Bedal je laa). Faham ke faham? Bb akan sambung lagi yang seterusnya bila bila Bb free ea.. Stay Tune~
.
Mohon klik share jika rasa sahabat lain patut tahu sama.. Kot kot ada jiran sebelah taman tak tahu lagi ke kann.. haa share share 😅
.
#BbEidaHasan
#TipsBbEida
#iLoveTeamEHPS

No comments:

Post a Comment