Wednesday 22 November 2017

Tips Melegakan Kesakitan Migrain Dengan Minyak Bidara

Image result for migraine



Migrain akan terasa sakitnya di bahagian tengah kepala, dahi dan sisi kepala. Kadangkala apabila  menunduk, kesakitannya akan lebih terasa lagi. Migrain ini akan membuatkan kita rasa seolah-olah kepala kita seperti ingin pecah sehingga kita terpaksa menekan-nekan bahagian yang sakit itu dengan kuat.


Ubat yang biasa diambil semasa migrain ialah tramadol, ibubrufen, sendomigrain, paracetamol dan mafenemic acid (ponstan). Ubat-ubat ini ada di jual di farmasi. Perbelanjaan untuk ubat ini agak tinggi harganya. Kadang kala ada yang terpaksa mengambil rawatan injection untuk menghilangkan migrain dengan lebih cepat kerana mengalami migrain yang terlampau teruk.
Ya, migrain akan hilang apabila kita memakan ubat yang diambil tetapi kelegaan migrain tidak lama dan kadang-kadang hanya dapat bertahan 2 hari sahaja. Ia tidak menentu dan kadangkala apabila teramat memerlukannya ia hanya akan bertahan sekejap sahaja. Selepas makan ubat pun ia mengambil masa yang lama untuk menghilangkan migrain tersebut. Itu pun bergantung kepada jenis ubat yang diambil. Ada ubat yang memberi kesan yang sekejap dan ada yang lama. Kelegaan selepas makan ubat biasanya dapat terasa apabila kita tidur. 
Sememangnya ubat tahan sakit ini mempunyai kesan sampingan sebagai contoh kita akan merasa loya-loya, mengantuk dan kita tidak dapat melakukan kerja lain. Namun kebanyakkan kita tiada pilihan kerana tidak tahan dengan kesakitan migrain tersebut.
Kerana terlalu bergantung kepada ubat yang diambil secara berterusan.
Sakah satu cara yang dapat membantu kan ketika migrain menyerang, minyak bidara di sapu bagi menghilangkan migrain. Sapu dibahagian dahi, sisi kepala, tengkuk dan bahu. Untuk bahagian yang sakit, sapukan lebih sedikit sambil memicit-micit kepala.
Selepas disapu, ada yang  berasa  nyaman dan selesa mungkin kesan daripada aroma minyak bidara tersebut. Tindakbalas minyak ini agak cepat dalam masa 1 hingga 2 jam sahaja, migrain yang sakit tadi akan beransur lega sedikit demi sedikit. Badan dan kepala  sekaligus akan merasa segar.
Alhamdulillah, dengan izin Allah kesan daripada minyak bidara yang beraroma dan menenangkan seperti menutup kesakitan migrain yang dialami. Kekerapan migrain yang teruk sebelum ini semakin berkurangan selepas menggunakan minyak bidara ini. Sapu minyak ini apabila tanda-tanda migrain mula datang dan Alhamdulillah minyak bidara ini banyak membantu  dalam menghilangkan sakit migrain ini dan sekarang, minyak bidara ini menjadi bekalan yang wajib bagi untuk setiap orang.

No automatic alt text available.
Jika ada sesiapa yang berminat untuk mendapatkan minyak bidara ini boleh mesej/whatsapp , kilik link dibawah ni,
www.wasap.my/+601121663769/MinyakBidara
www.wasap.my/+601121663769/MinyakBidara
www.wasap.my/+601121663769/MinyakBidara

atau dapatkan dari pengedar sah kami dengan klik tab NEGERI .

No comments:

Post a Comment