Wednesday 31 May 2017

MACAM MANA NAK KEKAL POSITIF?

Assalamualaikum. 
Selamat petang sahabat BB. Petang ni BB nak share soalan yang baru sat BB chit chat dengan dek im (bukan nama sebenar). Semoga bermanfaat yea. Jom baca.
-----------------------------------------------
Dek Im:
Salam BB
Nak tye jugak..lama dah pendam soklan ni  


BB Eida Hasan:
Wassalam. Tanya je. Tak pernah lagi tak jawab klau org tanya soklan. Hihi


Dek Im:
Macehhh BB

BB..boleh share..apa amalan BB buat masa sebelum BB yang skrg..
BB pernah share, susah..berjimat..nak bagi anak makan..cane BB buang -ve tot pada suami.
Dan macam mana nak +ve selalu
Yg penting nak buang -ve tot tu


BB Eida Hasan:
Hihi. Ooo tanya soklan yang beribu dah orang tanya ni. Dan dah beribu kali gak sebenarnya akak share dalam group ngan kat wall fb.

Actually takde amalan yang luar biasa pun. Kalau amalan nak kaya ni, memang dulu masa tengah susah, amalan solat dhuha 4,6,8 rakaat ikut kesempatan. Tapi minimum 4 rakaat.
Lepas tu surah alwaqiah 7 kali baca. Baca dari mula sampai habis. Ulang 7 kali setiap kali solat fardhu. Maknanya 7 kali setiap kali solat. Sehari baca 7 x 5 : 35 kali baca sehari.
Untuk positif memang tak mudah. Sebab kita manusia. Tenguk la berapa kuat amalan istighfar
Kalau culas.. Memang susah la nak control benda negatif
Klau akak, bila rasa negatif, akak suka cakap depan cermin. Akak kena kuat demi big why. Bukan untuk diri sndiri. Akak takleh selfish. Akak kena kuat. Buat apa apa tak boleh kelaut. Kena usaha selagi tak dapat. Buat buat buat sampai jadi
Untuk bersangka baik pada suami atau anggapan baik pada suami tu. Macam akak cakap sebelum ni Istighfar. Dia bukan nabi. Kita pun bukan nabi.
Kita melengkap kekurangan dia. Dia melengkap kekurangan kita. Kita pun bukan bagus sangat yang nak kata dia tak bagus
Kalau kita sentap dengan dia. Tu 'Normal. Memang kadang orang lelaki sebahagian tu, sifat dia sambil lewa. Nak mudah. Kadang perfectionist sangat. Sebab diorang tak fikir mcam kita fikir
Istighfar lebih. Istighfar ni bermaksud kita betul2 mohon keampunan Allah.
Bila kita tak puas hati atau geram sangat, buat kita marah sangatt, tenguk cermin. Cakap balik, lelaki baik untuk wanita yang baik. Macamm tu la sebaliknya.
Kita nak suami kita macan mana. Kita berubah dulu. Bila suami tenguk kita sabar. Kita masih berkata sopan, tak tinggi suara, dia pun malu nak buat benda yang sama pada kita.
Bila kita dah usaha jadi the best, doa banyak banyak dan tawakkal pada Allah.
Selagi rasa doa kita lom didengar, selagi tu doa banyak banyak.
Kita berubah dulu tu maksudnya,
Walau benda yang dia buat atau cakap tu menyakitkan hati kita. Kita ckp dlm hati. Ya Allah. Hati ni Kau punya. Kasih sayang ni Kau punya. Kau bimbing la hati ku ke arah yang Kau redhai. Tarik nafas dalam dalam dan hembus. Ulang sampai kita rasa lega. Tu je la.
Harap dapat jawab soalan dek im
Takmo negatif negatif. Sebab negatif negatif ni bukan ciri ciri penghuni syurga. Kena banyak sabar dan doa je baik baik.
Kadang kita rasa banyak benda yang spoil. Banyak yang tak best. Banyak yang tak ok dari ok. Sebab apa benda negatif tu datang pada kita?
Jawapannya: Sebab kita yang panggil benda negatif tu. Bersangka baik. Sebab setiap benda yang berlaku tu semua aturan Allah.
Dannn jika benda tu menyedihkn atau buat kita rasa tak best, tu salah satu aturan Allah yang terbaik buat kita untuk kita kembali ingat yang kita ni milik Allah.
Kalau bcakap, akak ni dah macam ustazah tapi akak cakap.. Sharing dr pengalaman akak sendiri.

Dek Im:
Ulang2 sy baca..semoga sy dpt apply dan amalkan
Lg 1..cane kak eida menghilangkan rs penat..letih sblm ade mocha EHPS  

BB Eida Hasan:
Klau takde #MOCHA_EHPS, bila letih memang mood akan kelaut tapi make sure kena cepat cepat tune balik. Kita sendiri leh tahu kalau mood kita tu mood kelaut atau tidak. Dan stress tu wajib menyinggah, kalau mood dah kelaut.

Jadi caranyaaa, buat lawak. Atau tenguk cermin. Tanya diri sendiri.. Apa jadi kalau kita moody. 
Apa faedah yang kita dapat klau kita moody. Apa sebenarnya tujuan kita nak berjaya. Semata nak menunjuk nunjuk kita hebat ke atau ada sebab yang lebih besar dan jelas? Kalau ada sebab lebih jelas tu, ce sebut satu persatu apa sebab musabab nya.

Belajar sesuatu? Ce komen pape yang positif sket untuk energy giteww. 
Jika nak share, silakan share.

Kredit to:
#eidahasan
#FounderEHPS #EHPSdihati #Positive_No_Negative

No comments:

Post a Comment